نوشته شده توسط : مهدی

روزانه ممکن است در هنگام کار با کامپیوتر نیازمند ویرایش فایلهای مختلفی در نرم افزارهایی نظیر Word و Excel باشید. بدین منظور آیا هر بار به جستجوی فایلهای مورد نظر بر روی هارد پرداخته و سپس آنها را باز میکنید؟ اینکار ممکن است تا حدودی مناسب باشد اما برای فایل های پرکاربرد که زیاد با آنها سر و کار دارید راه چندان خوبی نیست. در آفیس 2007 فکر مناسبی برای فایلهای پرکاربرد شما شده است ؛ به طوریکه میتوانید فایل هایی که زیاد با آنها کار دارید را همواره در نزدیکی خود احساس کنید. در این ترفند به معرفی این قابلیت جالب آفیس 2007 در نرم افزارهای Excel ، Word و PowerPoint میپردازیم.

 


برای اینکار:


یکی از نرم افزارهای Excel ، Word و یا PowerPoint موجود در Office 2007 را اجرا نمایید.
حال بر روی دکمه Office کلیک کنید (منظور دکمه با نشان Office در گوشه بالا سمت چپ برنامه است).


پس از اینکار خواهید دید که قسمتی به نام Recent Documents پدیدار خواهد شد.
حتمأ با این قسمت که در نسخه های قبلی آفیس نیز وجود داشت آشنا هستید.
در این لیست ، شما میتوانید آخرین فایل های باز شده توسط برنامه را مشاهده کنید.
طبعأ این لیست فایلهای پرکاربرد شما را نشان نمیدهد و تنها جهت مشاهده آخرین فایل های باز شده استفاده میشود.


اکنون اگر با دقت به این لیست بنگریم در کنار هر یک علامت یک سنجاق قابل مشاهده است.
حال فرض کنید یکی از فایلهای پرکاربرد شما در این لیست وجود دارد. کافی است بر روی علامت سنجاق در کنار آن کلیک کنید تا فعال شده و به به رنگ سبز تغییر پیدا کند.
با اینکاری که صورت دادید دیگر فایل انتخاب شده شما توسط سنجاق ، برای همیشه در این لیست حضور دارد و با باز نمودن فایل های جدید دیگر در برنامه نیز از لیست خارج نمیشود. در نتیجه میتوانید به سادگی فایل مورد نظر خود را هر بار تنها با کلیک بر روی دکمه آفیس پیدا کرده و باز کنید.
شما میتوانید فایلهای پرکاربرد خود را یکبار در برنامه باز کنید و پس از پدیدار شدن در لیست Recent Documents با کلیک بر روی سنجاق آن را برای همیشه در لیست حفظ کنید.
طبعأ با کلیک مجدد بر روی سنجاق و غیرفعال کردن آن ، قابلیت نگه داشتن فایل در لیست نیز از بین میرود.

همچنین جهت بهبود کارکرد این قسمت میتوانید تعداد فایل های نمایش داده شده در لیست Recent Documents را بیشتر کنید.

 

بدین منظور:


بر روی دکمه Office کلیک کنید.
سپس Word Options (یا Excel Options یا PowerPoint Options) را انتخاب کنید.
در پنجره جدید از منوی کناری Advanced را بزگزینید.
حال اسکرول را پایین آورده تا گزینه Show this number of Recent Documents را بیابید. اکنون میتوانید هر مقدار دلخواهی که مورد نظرتان است تا در لیست Recent Documents نمایش داده شود را در این قسمت وارد کنید.
در پایان دکمه OK را بزنید تا تغییرات حاصل گردد.



:: بازدید از این مطلب : 914
|
امتیاز مطلب : 32
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : 2 خرداد 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی

فتوشاپ یکی از نرم افزارهای گرافیکی است که اساس کار آن بر پایه ی Bitmap می باشد. نرم افزار فتوشاپ متعلق به شرکت Adobe بوده و برای ویرایش تصاویر ، طراحی موارد گرافیکی چاپی یا غیر چاپی و ... مورد استفاده ی کاربران قرار می گیردضمن اینکه این نرم افزار با چاپگرها و دستگاههای خروجی فیلم و زینک بصورت استاندارد هماهنگی دارد . برای مطالعه ی این دوره ی آموزشی نیاز است کاربران محترم آشنایی با سیستم عامل ویندوز داشته باشند .

 


ضمنا سیستم شما باید دارای مشخصات سخت افزاری ذیل باشد :


- حداقل سیستم مورد نیاز پنتیوم 233

-16 مگابایتRam

- حدود 600 مگا بایت فضای آزاد

- کارت گرافیکی 64 گیگا بایت

 

 

حالتها و مدهاي رنگ :


مدلهاي رنگ به صورت زير مي باشد :

مدل RGB : مدل رنگ Red, Green , Blue

-RGB كه در مانيتور ها و تلويزيون براي نمايش رنگها مورد استفاده قرار مي گيرد. مقادير هر يك از رنگهاي اصلي RGB با عددي بين (255-0) نشان داده می شود . براي ايجاد رنگ سفيد خالص مقادير رنگهاي اصلي RGB معادل 255 مي باشد و براي ایجاد رنگ سياه خالص مقادير رنگ هاي اصلي RGB معادل صفر مي شود .

 

مدل CMYK : مدل رنگ CMYK معمولا براي چاپ مورد استفاده قرار مي گيرد .

در اين مدل رنگها بر حسب درصد بيان مي شوند . (Cyan - Magenta - Yellow - Black) اين چهاررنگ بعنوان جوهر چاپ مورد استفاده قرار مي گيرند. محدوده رنگي هر يك از ، (0 تا 100 ) تعریف می شود .

 

مدل Grayscale : در اين مدل تصاوير به صورت سياه و سفيد مي باشند و در پنجره كانالهاي فقط يك كانال Black مشاهده مي شود . در اين حالت طيف رنگي از سفيد تا سياه مي باشد (سفيد - خاكستري - سياه ) و محدودة رنگي آن صفر تا 255 مي باشد بنابراين بهتر است كه براي كارهاي تك رنگ مديا حالت رنگي را روي Grayscale تنظيم نماييم .

 

مدل Bitmap : Bitmap كوچكترين حجم اطلاعات براي هر پيكسل را به همراه دارد . اغلب ابزارهاي برنامه فتوشاپ در حالت رنگ Bitmap قابل دسترسي نيستند . براي كار با ابزارها بهتر است ، تصاوير Bitmap را به انواع ديگر حالت رنگ تبديل كنيد . يك تصوير طرح بيتي (Bitmap) ، فقط شامل پيكسلهاي سياه و سفيد است . تصويري كه داراي چنين حالت رنگي است از درجه وضوح كمتري برخوردار است . به طور كلي در اين حالت رنگ نمي توان از رنگهاي ديگر و نيز لايه ها و فيلتر ها استفاده كرد . همچنين هيچ گونه تغييري به جز چرخش 60و 180 درجه و معكوس كردن در جهت هاي افقي و عمودي روي تصوير اعمال نمي شود .

(براي تبديل يك فايل رنگي به حالتBitmap،ابتدا بايد تصوير را به حالت Grayscale تبديل كنيد )

 

شروع كار : برنامه فتوشاپ محصول شركت Adobe مي باشد . هنگام نصب این نرم افزار بر روی سیستم ، لیست این برنامه ها هم نظیر دیگر برنامه ها در منوي Start مي نشيند .

 

جهت ورود به اين برنامه مسير زير را طي مي كنيم :


Start > programs> adobe> photo shop 6 در نظر داشته باشيد كه فايل اجرايي اين برنامه آيكوني شبيه يك چشم دارد . پس از كليك بر روي فايل اجرايي ، برنامه فتو شاپ باز مي شود وقتي براي اولين بار ، فتو شاپ را باز مي كنيد ، جعبه ابزاري را در قسمت سمت چپ صفحه مشاهده ميكنيد كه تمامي ابزارهاي مربوط به طراحي در اين Box موجود می باشد .

در سمت راست نيز چهار پنجره قرار دارد . عنوان منوها در نوار منو قرار گرفته است . زمينه اين پنجره ميزكار (Desktop) محيط فتوشاپ مي باشد . فتوشاپ بر خلاف ساير برنامه هاي گرافيكي به صورت خودكار صفحه جديدي را برايتان باز نمي كند .

 

آموزش فتوشاپ

 

براي باز كردن فايل جديد (بوم نقاشي) :


گزينة New را از منوي File انتخاب مي كنيم ، با انتخاب اين گزينه كادر New ظاهر مي شود .

 

Name : نام فايل را در اين قسمت تايپ مي كنيم .

 

Width : پهناي فايل را در اين قسمت وارد مي كنيم و در كادر مقابل آن واحد را تعيين مي كنيم

 

Height : ارتفاع فايل را در اين قسمت وارد مي كنيم و در كادر مقابل آن واحد را تعيين مي كنيم .

Resolution : اين قسمت مربوط به تعداد نقاط جوهر بر اينچ است. اين پارامتر به علت تعیین کیفیت تصویر از اهمیت زیادی برخوردار است. هرچه تفكيك پذيري بالاتر باشد ، كيفيت تصوير نيز بهتر مي باشد . اما حافظه بيشتري را نيز مورد استفاده قرار مي دهد . تفكيك پذيري مانيتور 72 نقطه بر اينچ و براي چاپ 300 نقطه بر اينچ (DPI) مي باشد .

 

( به طور كلي كيفيت و وضوح تصوير بستگي به Resulation دارد .)


Mode : در اين قسمت مديا حالت رنگ را مشخص مي كنيم . طراحي براي چاپ با مد CMYK ، براي مانيتور RGB ، و...

Contents : زمينة بوم نقاشي را مشخص مي كند ، که شامل سه حالت :

White :سفيد

Background color : به رنگ B.G

Transparent : بي رنگ ، می باشد .

 

 

جعبه ابزار (Tool Box) مانند جعبه رنگ هنرمند نقاش است . يعني ابزارهاي مورد نياز براي ترسيم ، رنگ آميزي ، پاك كردن و ساير عملكردهاي مربوط به تصوير را در خود جاي داده است.



:: بازدید از این مطلب : 791
|
امتیاز مطلب : 36
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : 2 خرداد 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی

در اينجا چند توصيه مفيد در اختيارتان قرار مي دهيم تا كارايي يك يا چند قسمت از ويندوز XP خود را افزايش دهيد. اگر از كامپيوتر خود به صورت شخصي استفاده مي كنيد و كامپيوتر شما در داخل شبكه اي نمي باشد، ميتوانيد با انجام تغييرات ذيل Windows XP خود را سريعتر و مطمئن تر كنيد:


ابتدا دستور زير را انجام دهيد:

 

Control Panel > Administrative Tools > Services

سپس با خيالي آسوده گزينه هاي زير را "disable" نماييد:

 

Alerter

Clipbook

Computer Browser

Fast User Switching

Human Interface Access Devices

Indexing Service

Messenger

Net Logon

Netmeeting Remote Desktop Sharing

Remote Desktop Help Session Manager

Remote Procedure Call Locator

Remote Registry

Routing & Remote Access Server

SSDP Discovery Service

TCP/IP NetBIOS Helper

Telnet

Universal Plug and Play Device Host

Upload Manager

Windows Time

Wireless Zero Configuration



:: بازدید از این مطلب : 679
|
امتیاز مطلب : 40
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9
تاریخ انتشار : 2 خرداد 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی

خیلی اوقات پیش می آید که کامپیوتر شما دچار ویروسی می شود که امکان اسکن و تشخیص آن توسط آنتی ویروس وجود ندارد و یا آنکه ویروس با تشخیص نصب بودن آنتی ویروس بروی سیستمتان عملکرد آن را دچار اختلال می کند و مانع از این می شود که شما بتوانید از آنتی ویروس خود برای اسکن کامپیوتر استفاده کنید. در این شرایط چه باید کرد؟ آیا راهی وجود دارد که بتوان در این شرایط کامپیوتر را خودمان اسکن کنیم و مشکل به وجود آمده در آنتی ویروس را برطرف کرد؟ پاسخ تمامی این سوالات مثبت است! در این ترفند قصد داریم به معرفی روشی ابتکاری و در عین حال کاربردی بپردازیم که با استفاده از آن میتوانید کامپیوتر خود را شخصأ اسکن کنید و ویروس موجود را پاک کنید ، بدون بهره گیری از هیچ نوع آنتی ویروسی!

 

اولین قدم برای اسکن کردن کامپیوترتان نمایش فایل های مخفی در کامپیوتر می باشد.

 

برای انجام این کار : ابتدا با مراجعه به My Computer بروی منوی Tools کایک کنید و از منوی حاصل بروی عبارت Folder Options کلیک کنید. سپس بروی برگه View کلیک کنید و در این برگه تیک کنار عبارت های Show Hidden Files and Folders را فعال کنید و تیک کنار عبارت Hide Extensions For Known File Types را بردارید و بروی عبارت OK کلیک نمایید.

 

اینک از طریق مسیر C:/Windows/system32 به پوشه System32 مراجعه کنید. پس از ورود به پوشه system32 بروی منوی View کلیک کنید و از منوی حاصل عبارت Details را انتخاب کنید.

حال در پوشه system32 بروی جدا کننده Date Modified کلیک کنید و آنرا به سمت راست بکشید به طوری که تاریخ تمامی فایل ها یه طور کامل نمایش داده شود.

فایل های نمایش داده شده در پوشه system32 فایل های سیستمی مربوط به ویندوز می باشد که اکثرا با پسوند dll می باشد و این بخش معمولا مورد هدف ویروس ها و Spyware قرار می گیرد و خود را در بین این فایل ها مخفی می کنند.

 

اگر دقت کنید متوجه خواهید شد که اکثر این فایلهای قرار گرفته در این بخش دارای یک زمان مشخص می باشد و این زمانها (مثلا 8/10/2004) معرف این می باشد که مایکروسافت در این تاریخ برنامه مربوط به فایل مورد نظر را به پایان رسانیده است (ترفندستان) و در واقع این زمان ها هیچ ربطی به زمان نصب ویندوز ندارد. حال اگر ویروس و یا spyware به این بخش حمله کند زمان آن با زمان فایل های سیستمی موجود در پوشه system32 مطابق ندارد و زمانی جدید تر از زمان مربوط به فایلهای سیستمی ویندوز خواهد بود و به راحتی از طریق مشاهده زمان های قرار گرفته در Date Modified قابل تشخیص می باشد. البته نکته بسیار مهم که باید توجه شود این است که نصب یک سخت افزار جدید و یا یک نرم افزار خاص می تواند فایلی را در این بخش کپی کند که زمان آن با زمان فایل های سیستم مطابق ندارد.

 

پس برای اینکه فایلی را در این بخش به اشتباه پاک نکنید روشی را مطرح میکنیم که این اشتباه رخ ندهد:

اگر میان فایل های واقع در پوشه system32 به فایلی برخورد کردیدکه تاریخ آن با تاریخ فایل های سیستمی ویندوز مطابقت نداردبروی این فایل کلیک راست کنید و گزینه Properties را انتخاب نمایید. سپس در پنجره Properties بروی برگه Version کلیک کنید و در این برگه نام کمپانی و ورژن فایل مورد نظر را مطالعه کنید.

اگر اطلاعات این فایل شامل نام کمپانی و خیلی اطلاعات دیگر برایتان آشنا نبود نام فایل مورد نظر را در موتور جستجو گر گوگل تایپ کنید و اگر در نتایج جستجو به این اشاره شده بود که این فایل ویروس است حتما آن را پاک کنید ولی اگر در نتایج جستجو به آلوده بودن این فایل اشاره نشده بود این فایل به واسطه یک سخت افزار و یا نرم افزاری به وجود آمده است



:: بازدید از این مطلب : 1001
|
امتیاز مطلب : 36
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : 2 خرداد 1389 | نظرات ()